zvučení akustického koncertu

Ne každý koncert potřebuje výkonné ozvučení všech jednotlivých hudebních nástrojů. Ne každý koncert musí dosahovat hlasitosti 130 dB. Občas je tím pravým ořechovým přirozený akustický zážitek. Avšak pestrost se v oblasti umění dost rozrostla, naštěstí stejně tak i zvuková technika, kterou můžeme v případě potřeby použít.

1. Zvýšení intenzity zvukového zážitku

Naprosto běžnou praxí je pro mě zvučení hudebního uskupení, kterému to téměř, ba zcela akusticky perfektně funguje i bez mé pomoci. Ať už je to písničkář/ka s kytarou, sólový klavír, menší hudební těleso nebo komorní orchestr, v některých případech je spolupráce se zvukařem doporučená, ne-li přímo nezbytná.Zásadním důvodem je obvykle potřeba dostatečného zvukového pokrytí všech diváků. A v tomto ohledu se ani ta nejhlasitější klasická kytara zvukovým možnostem běžně výkonného zvukového aparátu nevyrovná. Nejeden koncert si tedy žádá naši pomoc dopravit zvuk ke každému posluchači v takové míře, aby byl jeho zážitek z koncertu opravdu intenzivní.

2. Zvuková stylizace

Pokud bych měl stručně vyjádřit, v čem se oblast ozvučování v posledních letech nejvíce posunula, stačí mi k tomu jediné slovo – možnosti. Dnes už to není jen o tom, co lze a co nelze, naše pozornost se může upnout k daleko hlubšímu cíli – po čem toužíme a jak toho můžeme dosáhnout.

Jedinou překážkou je naše představivost. Můžeme tedy spolu zkusit vymyslet takový formát, kterého bychom čistě akusticky těžko dosáhli. Mým úkolem pak bude jak realizovat vaše nápady, tak přinášet další myšlenky – na základě mých zkušeností a znalostí. Pojďme spolu dosáhnout dnešních standardů, a navrch ještě přihodit něco opravdu jedinečného 🙂

3. Přizvučení vybraných nástrojů

Například v oblasti vážné hudby došlo v moderní době k rozpuku velice specifických děl obsahujících hudební nástroje v této oblasti dosud nevídané.

Ale co když dopředu víme, že některý nástroj bude potřebovat trochu pomoci, aby se zvukově prosadil? Co když bylo od začátku záměrem skladatele, že dílo bude více či méně třeba přizvučit?

V takových případech jen málokdy zafunguje spolupráce se zvukařem, který je sice tak nějak po ruce, ale zkušenosti má například jen v oblasti rockové či metalové hudby. Tahle oblast vyžaduje citlivý přístup a vřelý vztah k akusticky hrané hudbě jako takové.

4. Přizpůsobení se specifickému akustickému prostředí

Alfou a omegou zvukové stylizace v oblasti akustické hudby je pak logicky i práce s akustikou samotnou. Každá hudba má své potřeby, každý sál naopak své akustické vlastnosti. Běžnou praxí je tedy správně posoudit, kdy potřebujeme něco zkonkrétnit, a kdy naopak trochu nafouknout, rozmazat… zkrátka přidat trochu toho dozvuku. A pak už toho jen správně technicky i umělecky dosáhnout.

5. Pořízení zvukového záznamu

A tohle už se zkrátka nabízí. Pokud už se rozhodneme dopravit mikrofony a techniku na místo, někdy stačí jen málo k tomu pořídit při té příležitosti i nějaký ten zvukový snímek. I v tomto ohledu tedy lze vymyslet cestu odpovídající vašemu zadání a představě o výsledné podobě takové nahrávky.

Závěr

S tím správným přístupem je možné cokoli z výše zmíněného, ne-li daleko víc. Vše, co od vás potřebuji já, jsou informace. O jakou hudbu půjde, v jakém prostředí koncert proběhne a jaké komplikace můžeme dopředu očekávat. A já se na základě individuální přípravy, poskytnutí potřebného vybavení a upotřebení svých zkušeností v oblasti akustické hudby postarám o to, abychom kvalitu produkce posunuli zas o kousek dál 🙂