Technologie pro nahrávání a postprodukci, které používám

V tomto článku naleznete stručný přehled DAW, VST pluginů a VST nástrojů, které používám pro nahrávání zvuku, produkci i postprodukci nahrávek. Zkrátka technologie pro nahrávání a postprodukci, které používám nejčastěji a nejraději.

daw jako mozek celé operace

DAW (Digital Audio Workstation) je základem každého nahrávacího i postprodukčního studia. Jde o program, který drží celý projekt pohromadě, celkovou filosofií práce a interními funkcemi počínaje, externími VST pluginy a nástroji konče.

Cubase byl před asi patnácti lety prvním programem pro zpracování zvuku (DAW), se kterým jsem měl tu čest. A ačkoli jsem se po své studijní a profesní cestě setkal i s Pro Tools, Studio One nebo Reaperem, Cubase určitě zůstává na pozici programu, ve kterém jsem zvyklý pracovat na denní bázi.

Cubase a jeho interní funkce

Cubase samozřejmě umí všechny běžné funkce, bez kterých si žádný profi DAW neumíme ani představit. Rád bych tedy jen vypíchl pár zajímavostí. Baví mě snadné barevné označení kanálů a jejich utřídění do složek, subgroup, samozřejmostí jsou FX kanály, marker kanál a mnoho dalších. Velkou výhodou je možnost hromadně editovat všechny kanály jedné složky, což se hodí hlavně v případě bicí soupravy či záznamu koncertu, kde chceme editovat všechny stopy stejně.

Velmi šikovné je nastavení panoramatu, které má dva módy (stereo combined & stereo balance panner), díky čemuž opravdu můžeme stereo bázi nastavovat přesně podle našich představ. Tahle funkce mi před lety v Pro Tools hluboce chyběla.

Za ta léta práce v Cubase jsem se dost skamarádil s automatizací, díky čemuž se nastavení hlasitosti, panoramatu, sendů, ale i všech parametrů jednotlivých pluginů může kdykoli v čase měnit.

Zásadní „game changer“ pro mě pak před mnoha lety bylo objevení a ovládnutí VariAudio a AudioWarp, díky čemuž dokážu velmi citlivě doladit nejrůznější intonační nedostatky či rytmickou nepřesnost.

Supervision je pro mě takovou poslední novinkou, kterou používám prakticky neustále. Umožňuje mi opticky hlídat hlavně technickou oblast nahrávky

VST pluginy

Pro mixy dnes užívám jak interní, tak externí pluginy třetích stran. Od iZotope mám v oblibě hlavně Neutron, jehož ekvalizér, kompresor, či celý channel-strip se objevuje v každém mnou tvořeném mixu.

Dalším oblíbeným prvkem každého projektu jsou pro mě pluginy SSL. Používám hlavně Bus Compressor 2, Channel Strip 2, Drumstrip v6 a X-Saturator v6.

Z rodiny Plugin Alliance se pro potřeby masteringu nemohu nabažit hlavně pluginu Brainworx bx_masterdesk:

Od společnosti Waves vlastním dlouhou řadu pluginů, avšak ze všech nejraději mám určitě H-reverb:

Mezi mé další oblíbené pluginy patří pak samozřejmě produkty společností FabFilter a UnitedPlugins. Jako takovou zajímavost bych zmínil i volně dostupné Analog Obsession. Pluginy naleznete na tomto účtu Pateron, kde můžete tvůrce i obdarovat za jeho odvedenou práci.

VST nástroje

Běžně používám několik interních VST nástrojů přímo z Cubase. A o interních bankách nejrůznějších zvukových stop, samplů, ruchů a atmosfér raději ani nezačnu psát, nemohl bych se zastavit.

Pokud bych měl ale zmínit nějaké VST nástroje třetích stran, jejichž možnosti mi umožňují tvořit, určitě bych na prvním místě zmínil Amplitube 4. Nejde sice o nástroj, jako spíš o plugin, avšak já ho mám tak moc spojený s hudebními nástroji v podobě elektrických kytar a baskytar, že jsem se rozhodl zmínit ho zde. Jde o perfektní simulace (modely) kytarových aparátů včetně krabičkových a rackových efektů, simulací reproboxů, akustických místností a snímajících mikrofonů.

Nakonfigurovat konkrétní setup pro požadovaný účel je velmi snadné a volné. A v kombinaci hi-gain Mesa Boggie zesilovače s reprobednou Leslie hrající v garáži a snímanou prostorovými mikrofony, ještě s nějakými divokými efekty v řetězci – v tom vám prostě nikdo nezabrání 😂

Pro účely simulace symfonického orchestru používám v poslední době hlavně VST orchestry od Spitfire. Mají jich hned několik, různě bohatých (a podle toho i naceněných) včetně jednoho, který je zcela zdarma! Pokud chcete tvořit hudbu pro symfonický orchestr, ale ještě nemáte žádné zkušenosti s VST nástroji, je to skvělá varianta na začátek, doporučuji BBC Symphony Orchestra Discover vyzkoušet 😉

Pro VST simulace analogových syntezátorů pak používám hlavně Syntronik 2 CS od IK Multimedia:

Pokud vás zajímají i mixážní pulty, konzole a technologie, které ovládám pro live mix, přečtěte si také tento článek.