Stageplan jako stručný přehled toho nejdůležitějšího

Pokud umělecky veřejně působíte, mohli už jste se nejednou setkat s požadavkem na tzv. stageplan. O co tedy jde? Co by měl obsahovat a jak ho správně vytvořit?

Co je to stageplan

Ve stručnosti: přehledná mapa rozmístění muzikantů a nástrojů na pódiu, která obsahuje nezbytné technické informace. Náročnost stageplanu pak roste s náročností vašich potřeb. Pokud jste opravdu nenároční umělci, s trochou nadsázky může být i čmáranice na pivním podtácku naprosto dostačující 😂 s rostoucími nároky pak roste náročnost stageplan správně vytvořit tak, aby plně sloužil svému účelu. A jsou jistá pravidla, jejichž dodržení pomůže v každém případě.

Dopředu si rozmyslete, co všechno by měl váš stageplan obsahovat. Pokud se vám vše důležité vejde přímo do nákresu, netřeba nic dodávat. Pokud toho máte víc, není například špatné přiložit prostší a přehlednější obrázek rozmístění, informacím technického rázu pak věnovat vlastní stranu.

Originalita na uzdě

Příliš originality v tomto případě rozhodně škodí. Musíme si uvědomit, že sageplan často slouží cizímu zvukaři, který vás nikdy neviděl a potřebuje si rychle udělat přehled. Na stageplanu by mělo být zřejmé, kde budou diváci – obvykle na spodní straně obrázku. Pokud potřebujeme něco očíslovat (např. jednolivé zpěvy nebo odposlechy), číslujme obvykle po řadách a zleva doprava.

Např:

4 – 5 – 6

1 – 2 – 3

podpis a kontakt

Každá strana stageplanu musí být jasně podepsaná! Běžný festivalový pořadatel nebo zvukař u sebe nosí celý štos vytištěných stageplanů. Díky názvu kapely v čitelném fontu (případně čitelnému logu) dokážeme daleko lépe udržet přehled – a to i v případě že se nám pod rukama točí jedna kapela za druhou.

Uveďte kontakt na zodpovědnou osobu – ideálně na někoho, kdo kapelu řídí manažersky a kdo technicky (například kontakt na manažera a na vlastního zvukaře, když takoví lidé jsou). Zkrátka na ty, kteří jsou zodpovědní a mají přehled.

Tisk stageplanu

Zkuste si vlastní stageplan vytisknout – díky tomu například objevíte, že jste něco důležitého umístili za rozumný okraj a mohlo by to po vytištění chybět. Nebo že stageplán sice na monitoru vypadá hezky, ale pro tisk obsahuje příliš mnoho barev. Vyhněte se všem sytým barvám! A mějte na paměti, že každý stageplan by měl být jasně čitelný i v odstínech šedé.

Dlouhodobá udržitelnost

Myslete na to, že stageplan není nikdy definitivně hotový. Jednou za čas se vždy něco změní, ať už je to člen kapely, něčí nástroj, jeho část, forma zapojení, za někoho jede hrát záskok s jinými požadavky atp. Takže silně doporučuji pracovat na stageplanu takovou formou, ať se k tomu můžete kdykoli snadno vrátit a pomocí několika kliků akualizovat.

Podrobnost VS přehlednost

Tyhle dvě vlastnosti prostě musíme umět vyvážit.

Pokud toho máte více, je zkrátka lepší systematicky rozdělit informace do více forem a papírů, než snažit se vše nacpat na jednu stranu… za cenu všeobecné nepřehlednosti. Doporučuji tedy seznámit se například s tím, co je to RIDER a k čemu slouží INPUT LIST.

Nehledě na to, že čím více nadbytečných podrobností do stageplanu nacpeme, tím častěji bude hrozit, že se stageplan stane neaktuální, aniž bychom o tom věděli. Jinými slovy, jestli kytarista potřebuje u pedalboardu jednu zásuvku, nebo zásuvky dvě, to už je opravdu jedno.

Rider

Rider je komplet seznam všech informací a požadavků na jednom místě (obvykle zahrnující stageplan jako jeho část). U profi interpretů může jít i o vyšší jednotky stránek, což běžná kapela rozhodně nepotřebuje. Do začátku stageplan bohatě stačí, ale v případě větší party a počtu nástrojů doporučuji zanést i požadavky na parkování či základní občerstvení. Neočekávejte automaticky, že každý pořadatel rider od A do Z přečte. Vytvořením celistvého rideru však můžete právě vy získat jasnou představu o tom, co potřebujete. Například pódium dost velké, abyste se vešli. Nebo backstage/šatnu, ve které se nebojíte odložit telefon. V každém případě si vše sepište a pro vlastní dobro o tom řádně komunikujte 😉

Současně však doporučuji neklást laťku příliš vysoko. Nepřepalte podmínky nad rámec vaší práce. Uvědomte si, co je pro vás opravdu důležité (či dokonce nezbytné) a co už ne. Když si amatéři zkusí přepálit podmínky a působit víc profi než jsou, pozná se to většinou na první pohled do stageplanu/rideru, nejpozději pak při samotné produkci. V takovém případě to opravdu nepůsobí dobře.

Input list

Input list může být druhá strana stagepanu, případně jedna ze stran rideru. Jde o tabulku, na které napíšete všechny vstupy které v kapele máte. Každý mikrofon, který potřebujete, každý linkový výstup z kláves či sampleru. Taková tabulka může být v mnoha ohledech daleko přehlednější než nějaký obrázek.

Mějte na paměti, že řazení by mělo odpovídat jistým standardům. Začíná se od bicích v pořadí:

Kick drum, snare drum, hi-hat, tomy, overheady.

Následuje obvykle basová kytara, elektrické/akustické kytary, klávesy, případné další nástroje a zpěvy si necháváme na konec. Není špatné uvažovat v logických osmicích, případně dvanácticích. Většina dnešních mixážních putlů je tak totiž uklizená. Pokud se nám například vejde bicí souprava do sedmi kanálů, pojďme osmičku přeskočit a kytary začít až od devítky (v rámci další osmice).

Samozřejmě není od věci ani uvedení výstupních kanálů. Od jedničky očíslovat fyzické odposlechy (po řadách a zleva doprava), následně stejným systémem zahrnout IEM (in ear monitoring). Informujte prosím zvukaře dopředu o svém odposlechovém systému. Čím náročnější setup, tím větší péče z vaší strany při komunikaci.

tipy na závěr

Z vlastní zkušenosti mohu doporučit editor Canva. Základní (free) verze pro mnoho situací bohatě postačí, případně můžete využít předplatné, pokud jsou vaše nároky vyšší. Já si Canvu platím už více než rok a využívám ji na denní bázi – jak pro stageplany, tak pro tvorbu nejrůznějších plakátů nebo prezentací.

Canva: Visual Suite for Everyone

V minulosti jsem vyzkoušel aplikace určené na tvorbu stageplanů. Většinou jsou také placené, současně ale velmi omezené a svazující, navíc často porušují celou řadu doporučení, které jsem popsal výše. Například na šetření toneru v tiskárně. A nezapomeňte na to, že se ke stageplanu dříve či později budete muset vrátit, abyste ho náležitě aktualizovali! V mojí kapele k tomu dochází několikrát do roka! Prosté a zjednodušené obrysy nástrojů pravděpodobně velmi dobře zvládnete ve freeware programech, případně v aplikacích, které už vlastníte pro jiný účel.