OZvučení svatby od A do z

V tomto příspěvku bych vám chtěl přiblížit, s čím se při zvučení svateb setkávám, na co si dávám pozor, co není dobré opomenout a podcenit a co dokáži vymyslet a udělat tak, aby ani oko toho vzdáleného a zapšklého strejdy nezůstalo suché.

Jestli mě na svatbách něco opravdu baví, je to jedinečnost. Mění se místa, společnost, celkový estetický nádech a témata, zvolený program. Z toho důvodu žádné dvě svatby nikdy nebudou stejné. S tím je však spojený logický problém – žádné dvě svatby nejsou stejné, nemůžeme jet podle naučeného mustru a mysl musí zůstávat maximálně svěží a otevřená novým situacím a nápadům. Zkrátka… zábava 🙂

1. Obřad

Hned s první položkou na seznamu to začíná být zajímavé. Přeci jen, svatba v kostele a obřad na louce jsou dost odlišné disciplíny. V kostele je samozřejmě zcela běžné akustické provedení nebo využití místního ozvučení (např. na mluvené slovo). Avšak nápadům se meze nekladou. A ano, už jsem ozvučoval klávesy se zvukem varhan v kostele, ve kterém varhany nebyly. Stejně tak jsem před lety vymyslel způsob, jak ozvučit obřad na louce  (reprodukovaná hudba) bez přívodu elektrické energie. A doutnající centrála na pozadí spalující pohonné hmoty nebyla součástí zvoleného řešení. A riziko případného deště je kapitola sama pro sebe.

2. Reprodukovaná hudba jako kulisa

Druhou obvyklou položkou je hudba na pozadí. K jídlu a pití, ke konverzaci. Opět, v mnoha prostředích je tato oblast už zajištěna. Otázkou však zůstává, jestli je, případně jak. V této oblasti zpravidla nejde o výkon, avšak monofonní zvuk stereofonní nahrávky po duši nepohladí. A reprobedna obtěžující svou hlasitostí jeden stůl, současně však nepokrývající druhou polovinu prostředí, to je prostě problém. Proto i tuhle problematiku lze řešit zcela individuálně, na míru danému prostředí, zadání a aktuálním potřebám svatebčanů.

3. Mluvené slovo, proslovy, moderování

Většina mluveného slova a proslovů bývá na svatbách neozvučená. Průměrný svatebčan totiž není zvyklý na práci s mikrofonem, a je pro něj tedy přirozenější prostě zvýšit hlas. Avšak vždycky by možnost přizvučení měla být. A to v neposlední řadě z organizačního hlediska. Občas zkrátka potřebujeme něco říct a chceme, aby to všichni přítomní opravdu dobře slyšeli. Například že se mají dostavit na focení nebo že se mají přesunout z bodu A do bodu B… nebo že venku stojí červený Volkswagen, který má rozsvícená světla 😀

4. Kapela

V případě, že novomanželé zvolí přítomnost kapely na svatbě, jde o silně různorodou položku. Může jít o sólového písničkáře, jazzové trio, i nabušenou kapelu s dechovou sekcí (např. má Kapela THM). V každém případě je dobré poprosit interpreta nebo kapelu o rider, stageplan a propojit kapelu se zvukařem, aby se mohli vzájemně domluvit, a ušetřili vám tak spoustu starostí. Kvalita živé produkce jde totiž ruku v ruce s komfortem muzikantů. Dobrá znalost zvoleného prostoru je důležitá jak z hlediska chytrého uspořádání po praktické, tak akustické stránce. A jelikož fantazii se meze nekladou, takových interpretů a kapel může být na svatbě klidně více. O to důležitější je pak dobrá příprava ze strany zvukaře.

5. DJ

Ačkoli se nabízí zvolit stejné ozvučení pro reprodukovanou hudbu na pozadí a pro DJ, případně reprodukovanou „party“ hudbu, já bych to spíš nedoporučoval. Myslím si, že program na konci svatebního dne by naopak měl mít více lokální charakter. V prvním případě se totiž snažíme vytvořit všudypřítomnou atmosféru, která se nevnucuje. V tomto případě ale chceme vytvořit prostředí, které má patřičný výkon na to, abychom si užili zábavu naplno, ale abychom se současně dle potřeby mohli distancovat a pohovořit, zajít na panáka nebo se v klidu občerstvit. Proto preferuji variantu, kdy DJ nebo reprodukovaná párty hudba sdílejí stejný aparát, který je výkonný, avšak současně lokálně situovanější. Zkrátka aby si každý svatebčan přišel na své 🙂

Rider: Obecné podmínky kapely zahrnující všechny praktické informace (příjezd a odjezd, zázemí, občerstvení, stageplan,…). Ukázka:

Stageplan: Specializovaný plánek obsahující jejich sestavu, rozmístění muzikantů při produkci a jejich zvukové požadavky. Ukázka: