Mixy a technologie pro live zvuk, které ovládám

V tomto článku naleznete stručný přehled mixážních pultů a dalších technologií, které ovládám a používám pro zvučení živých koncertů a vystoupení.

analogové mixážní pulty

V poslední době jsou analogové pulty trochu na ústupu, setkáváme se s nimi stále méně. O to výjimečnější pro mě chvíle s nimi jsou. Soundcraft Signature/Saphire, Yamaha MG/MGP, Allen&Heath ZED/GL, Dynacord CMS,… na světě je stále plno skvělých „plnokrevných analogů“, se kterými je radost pracovat.

Digitální mixážní pulty a konzole

Když jsem jako zvukař začínal, Pražské kluby byly plné pultů Soundcraft Si. Dnes je ta nabídka hodně široká. Důvěrně znám sérii X32 (Behringer/Midas), samozřejmě i rackové Soundcraft Ui, X Air (Behringer) a MR (Midas) nebo třeba Mackie DL.

Co se týče větších konzolí, setkal jsem se s Allen&Heath Qu, SQ a GLD, Soundcraft Vi, Yamaha QL a CL či Digico S. V poslední době mě asi nejvíce baví série SD značky Digico, se kterými se potkávám celkem pravidelně. Na setkání s konzolemi Avantis nebo dLive značky Allen&Heath si teprve brousím zuby 😀

A v rámci cestování na pozici kapelního zvukaře zjišťuji, že se svými zkušenostmi, poctivou přípravou a schopným babysitterem dokáži obsloužit téměř jakýkoli mixážní pult.

Mixing station

V poslední době jsem si také zamiloval aplikaci Mixing station, kterou používám pro vzdálené ovládání celé řady digitálních mixážních pultů různých výrobců a sérií přes wifi. Výhodou této aplikace je, že podporuje všechny display rozměry a je naprosto dokonale přizpůsobitelná. Navíc bez ohledu na značku a typ pultu vypadá aplikace vždy naprosto stejně, což mi významně usnadňuje práci.

V současnosti pak postupně propadám úpravám uživatelského rozhraní. Vytvořil jsem si tlačítka (mute buttons) pro hromadné zatlumení všech vstupů, další pro utlumení všech efektů (hlavně pro účely zřetelného mluvení bez efektů mezi písničkami). Následovalo vytvoření tlačítka pro funkci „tap delay„. Mohu tedy kdykoli synchronizovat (či záměrně desynchronizovat) tempo opakování ozvěny vůči tempu aktuální písničky.

Oficiální stránka aplikace: Mixing station

Následovala úprava rozmístění jednotlivých segmentů na obrazovce. Jsem levák, takže se nabízelo umístit tlačítka pro přepínání jednotlivých vrstev (layers) na levou stranu, zatímco defaultně se nacházejí vpravo.

V posledních týdnech si pak užívám tvoření extra faderů, které jsem umístil úplně nalevo. Na ně pak nasměruji to, co chci mít na dosah ruky kdykoli, bez ohledu na zobrazenou vrstvu (layer) vpravo. Díky tomu mám to důležité vždy po ruce a dokážu mix velmi rychle uzpůsobit aktuální písničce, ne-li přímo samotnému okamžiku.

Pokud vás zajímají i mixážní pulty, konzole a technologie, které používám pro nahrávání a postprodukci, přečtěte si také tento článek.